Shopping Cart

Your shopping cart is empty

Visit the shop

Πέρα από το κομπολόι... | Σόλωνος 97, Αθήνα - Τηλ: 210 3840995

Πρακτικές πληροφορίες για το κομπολόι

Κάντε κλικ πάνω στον τίτλο που σας ενδιαφέρει για να εμφανιστούν οι λεπτομέρειες:

Γνησιότητα (13)

✚ Κόλπα εμπόρων

Έμπορες πονηροί και καιροσκόποι έχουν διαδώσει ότι το γνήσιο κεχριμπάρι έχει ανομοιόμορφο σχήμα με βρωμιές και πόρους καθώς και πλακέ χάντρες. Δυστυχώς τέτοια χαρακτηριστικά έχουν τα φθηνότερα κεχριμπάρια. Ακριβό κεχριμπάρι είναι το ομοιόμορφο, το γυαλιστερό, το καθαρό.

✚ Πιστοποιητικά γνησιότητας

Για να διαπιστώσουμε ποια είναι παλιά γιρλάντα και από τι συστατικά αποτελείται, πρέπει να κάνουμε το πανάκριβο τεστ του άνθρακα 14 και τη χημική ανάλυση στις χάντρες. Κανένας δεν τα κάνει αυτά. Έτσι έχουν την ευκαιρία ανεύθυνοι έμποροι να δίνουν χωρίς φόβο πιστοποιητικά γνησιότητας για τις «τάπες». Τάπες λένε οι παλαιοπώλες τα αντίγραφα των αυθεντικών, τα οποία πασάρουν στους συλλέκτες. Και αυτό διότι υπάρχει ένα ιδιόμορφο αλισβερίσι μεταξύ του αντικέρ και του συλλέκτη, όπου ο καθένας προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τον άλλον. Όταν ο αντικέρ πιεστεί πολύ για καλύτερη τιμή και από τις «εξυπνάδες» του συλλέκτη, τότε ο αντικέρ τον «ταπώνει». Δηλαδή του πουλάει αντίγραφα! Και κακά τα ψέματα, αφού τα μυστικά που ξέρουν οι δημιουργοί απομιμήσεων δεν τα ξέρει ο συλλέκτης, διότι από πολλά χρόνια πριν οι αντικέρ έχουν διαδώσει παραπλανητικές γνώσεις στους συλλέκτες.

✚ Ελληνικές και εισαγώμενες δημιουργίες

Οι ασημένιες φούντες με την τεχνοτροπία του συρματερού (φινιγκράν) που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά σήμερα, προέρχονται από την Τουρκία. Δυστυχώς δεν είναι οι πρωτότυπες χειροποίητες, αλλά είναι χυτά αντίγραφα των πρωτότυπων. Στη χώρα μας αυτές τις φούντες συνήθως τις πουλάνε για ελληνικές. Το ασήμι τους δεν είναι  925ο αλλά χαμηλότερων.

✚ Άλλο ρητίνες και άλλο το κεχριμπάρι

Ρητίνες στο εμπόριο λέμε το τεχνητά στερεοποιημένο ρετσίνι, καθώς και τα χημικά υποκατάστατά του. Ρητίνες βάζουν μέσα στις σκόνες του κεχριμπαριού και στα πρεσαριστά για να ενωθούν μεταξύ τους τα υλικά. Οι ρητίνες είναι πολύ φθηνά  υλικά, όπως τα βερνίκια.

✚ Κόλπα πονηρών

Κάποιοι έμπορες για να πείσουν τους καταναλωτές  ότι το δικό τους κεχριμπάρι είναι το γνήσιο, το πουλάνε πολύ ακριβά.

Κάποιοι παίρνουν ρευστό σύγχρονο ρετσίνι, το αφυδατώνουν σε κλιβάνους, το κάνουν χάντρες και το πουλάνε για κεχριμπάρι. Αυτήν την απομίμηση του κεχριμπαριού την εντοπίζει μόνο το τεστ του άνθρακα 14. Το αποτέλεσμα είναι,  οι καταναλωτές  να βρίσκονται στο έλεος των ανεύθυνων και ανήθικων εμπόρων.

✚ Τεστ αναγνώρησης κεχριμπαριού

Η αναγνώριση του γνήσιου κεχριμπαριού με βεβαιότητα 100%, γίνεται μόνο με το τεστ του άνθρακα 14, που μας δείχνει την ηλικία του απολιθώματος. Σε όλα τα άλλα τεστ αρκετές απομιμήσεις αντέχουν. Γι’ αυτό όποιος υποστηρίζει ότι με τις αισθήσεις του ή με τα παλιά τεστ μπορεί να εντοπίζει το πραγματικό κεχριμπάρι είναι ημιμαθής! Δηλαδή χειρότερος και από τον αδαή!

✚ Ο μύθος για το φατουράν

Είναι μύθος ότι, ένα και μοναδικό εργαστήριο, αυτό του FATURAN, έφτιαξε όλες τις απομιμήσεις του κεχριμπαριού και ότι αυτές αποτελούνται από την ίδια σύνθεση. Η αλήθεια είναι ότι πολλά εργαστήρια έφτιαχναν απομιμήσεις. Και οι χημικές συνθέσεις αυτών είναι πολλές και διαφορετικές. Επομένως δεν μπορούμε να βγάλουμε άκρη τι είναι τι και ποιος το έφτιαξε, εάν δεν γίνουν αναλύσεις στην κάθε γιρλάντα! Ένας Αιγύπτιος γέροντας 82 ετών, από οικογένεια που εκατοντάδες χρόνια φτιάχνουν κομπολόγια, όταν έμαθε ότι έχω γράψει βιβλίο για τα κομπολόγια και ότι εγώ δημιουργώ τους θυρεούς, τα καπέλα για τις φούντες και τις διακοσμήσεις στις χάντρες, μου είπε: «Εγώ σε λίγο θα πεθάνω, γι’ αυτό θέλω να σου πω ότι ο Faturan  δεν υπήρξε ποτέ. Είναι μύθος των εμπόρων για να δίνουν αξία στις απομιμήσεις.»

✚ Η απομίμηση της απομίμησης

Σήμερα η ελληνική αγορά έχει κατακλυστεί από Άραβες που προσφέρουν «παλιά», «Φατουράν», «Σούντουρους»,«Μαστίκες» κ.τ.λ. Το 1976 συνέλλεγα από Αραβικές χώρες παλιά «κομπολόγια». Αυτά τα Φατουράν! Δύσκολα εύρισκα! Τώρα υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες τέτοια «παλιά»! Που βρέθηκαν; Όσοι ασχολούνται ξέρουν ότι η Περσία στέλνει εκατοντάδες κιλά στην Τουρκία. Οι δε Τούρκοι έχουν κι αυτοί εξειδικευτεί πολύ σ’ αυτές τις απομιμήσεις. Έτσι, πρέπει να είναι κάποιος πολλά χρόνια στο κουρμπέτι για να μην τον «πιάσουν Κώτσο»!

✚ Κατοχυρωμένη πνευματική ιδιοκτησία

Πληροφορούμε τους επίδοξους αντιγραφείς, να μην επιχειρήσουν να αντιγράψουν τα σχέδια μας, διότι τα έχουμε κατοχυρώσει. Ο Γιάννης Συμεωνίδης, που έχει το κατάστημα με την επωνυμία MALA, όταν μας αντέγραψε κάποια σχέδια, υποχρεώθηκε σε γενναία αποζημίωση.

✚ Σαμποτάζ στην ελληνική δημιουργία

Γνωστή Ελληνίδα συλλέκτρια κομπολογιών αφηγείται τις ιστορίες, που τις «σερβίρισαν» Άραβες έμπορες για τα αποκτήματά της. Αυτές οι αφηγήσεις, που συνήθως δεν συνοδεύονται με πειστικές αποδείξεις, ουσιαστικά σαμποτάρουν τις ελληνικές δημιουργίες και προτρέπουν τους καταναλωτές να απαξιώνουν κι αυτοί το αξιόλογο ελληνικό έργο, το οποίο δεν γνωρίζουν.

✚ Προσοχή καιροσκόποι

Συμφέρον σας είναι να είστε καχύποπτοι. Διότι στο χώρο κατασκευής και πώλησης γιρλαντών χειρός, έχει παρεισφρήσει «κάθε καρυδιάς καρύδι». Γι’ αυτό, επαργυρωμένα ευτελή κράματα μετάλλων πωλούνται για ασήμι. Κουκούτσια από φρούτα για μοσχοκάρυδα. Αρωματισμένα ξύλα ή πλαστικά για εξωτικά απολιθώματα. Σύγχρονο ρετσίνι για παλιό κεχριμπάρι kahraman. Αυτή η απομίμηση εύκολα γίνεται, και είναι αδύνατον να την εντοπίσει οποιοσδήποτε με τις αισθήσεις του και τα γνωστά τεστ, όπως: της μυρωδιάς, του ηλεκτρισμού, του ειδικού βάρους, του χρώματος και της φόρμας. Αν πάρετε ρευστό ρετσίνι από πεύκο και το βάλετε σε κλίβανο, αυτό θα στερεοποιηθεί. Μετά θα το διαμορφώσετε σε επιθυμητές φόρμες χαντρών, τις οποίες θα τρυπήσετε. Στη συνέχεια θα του κάνετε αμμοβολή και μετά πάλι στον κλίβανο. Το αποτέλεσμα θα είναι μια απομίμηση kahraman που μόνο το τεστ του άνθρακα 14 μπορεί να εντοπίσει.

✚ Εντοπισμός του βακελίτη

Η απομίμηση των χαντρών Faturan, μαστίχας και σούντουρους είναι εύκολη υπόθεση, αφού έχουν βάση τον βακελίτη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ο καθένας να τα κατασκευάσει σήμερα και να τα πουλάει σαν παλιά, ενώ δεν είναι.

✚ Πιστοποιητικά γνησιότητας

Για να διαπιστώσουμε ποια είναι παλιά γιρλάντα και από τι συστατικά αποτελείται, πρέπει να κάνουμε το πανάκριβο τεστ του άνθρακα 14 και τη χημική ανάλυση στις χάντρες. Κανένας δεν τα κάνει αυτά. Έτσι έχουν την ευκαιρία ανεύθυνοι έμποροι να δίνουν χωρίς φόβο πιστοποιητικά γνησιότητας για τις «τάπες». Τάπες λένε οι παλαιοπώλες τα αντίγραφα των αυθεντικών, τα οποία πασάρουν στους συλλέκτες. Και αυτό διότι υπάρχει ένα ιδιόμορφο αλισβερίσι μεταξύ του αντικέρ και του συλλέκτη, όπου ο καθένας προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τον άλλον. Όταν ο αντικέρ πιεστεί πολύ για καλύτερη τιμή και από τις «εξυπνάδες» του συλλέκτη, τότε ο αντικέρ τον «ταπώνει». Δηλαδή του πουλάει αντίγραφα! Και κακά τα ψέματα, αφού τα μυστικά που ξέρουν οι δημιουργοί απομιμήσεων δεν τα ξέρει ο συλλέκτης, διότι από πολλά χρόνια πριν οι αντικέρ έχουν διαδώσει παραπλανητικές γνώσεις στους συλλέκτες.

Εύχαντρα (3)

✚ Άλλο η κούκλα και άλλο η πανούκλα

Tα εύχαντρα δεν είναι κομπολόγια!

Είναι σύγχρονα καλλιτεχνικά κοσμήματα που διαθέτουν θεραπευτικές ιδιότητες. Όταν τα χαϊδεύουμε μας προσφέρουν θετική ενέργεια, ισορροπία στα ιόντα του οργανισμού μας, ηρεμία στο σώμα και στο νευρικό μας σύστημα. Μας αφυπνίζουν την ενόραση, τη διαίσθηση, τη δημιουργική φαντασία και μας οδηγούν σε ενδοσκόπηση. Λειτουργούν σαν τσιγαροφονιάδες.

Είναι εξαιρετικά συλλεκτικά έργα τέχνης και μας δίνουν την ευκαιρία να εκφράσουμε την αισθητική μας, την κουλτούρα, τον πολιτισμό, το χαρακτήρα και την οικονομική μας κατάσταση.

Ασφαλώς υπάρχει ευδιάκριτη ειδοποιός διαφορά μεταξύ των ανθρώπων που «βροντοχτυπούν τις χάντρες» πλαστικών κακόγουστων κομπολογιών και εκείνων που χαϊδεύουν εύχαντρα.

✚ Σύγχηση: Πραγματικότητα και Φαντασία

Ακόμη και σήμερα, αρκετοί, που δηλώνουν ειδήμονες στα κομπολόγια δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι υπάρχουν δύο ειδών γιρλάντες χειρός (κομπολόγια). Οι θρησκευτικές και οι κοσμικές. Τις θρησκευτικές οι καλόγεροι τις ονόμασαν δεητικά στεφάνια της Παναγιάς, επειδή ήταν γιρλάντες (στεφάνια) με τις οποίες έκαναν δεήσεις στην Παναγιά. Μία μερίδα της κοινωνίας, τη γιρλάντα την ονόμασε προσευχητάρι επειδή οι θρησκευόμενοι προσεύχονταν με αυτήν. Μία άλλη μερίδα που προφανώς δεν τα πήγαινε καλά με τους θρησκευόμενους και τις προσευχές, ονόμασε υποτιμητικά τη γιρλάντα κομποσκοίνι επειδή αποτελείται από κόμπους σκοινιού. Άλλη μερίδα την ονόμασε κομβολόγιον επειδή ο προσευχόμενος σε κάθε κόμβο, λέγει προσευχή. Με τον καιρό το κομβολόγιον έγινε κομπολόι.

Κοσμική γιρλάντα δημιούργησαν πρώτοι οι συνεργάτες των Τούρκων κοτζαμπάσηδες, άρχοντες, προεστοί και αρματολοί στην περίοδο της τουρκοκρατίας. Μετά από αυτούς, ο κάθε πολίτης ανάλογα με την οικονομική του ευχέρεια, την κουλτούρα του, την αισθητική του και τον πολιτισμό του, έφτιαχνε και συνεχίζει μέχρι σήμερα να φτιάχνει ή να αγοράζει την γιρλάντα την οποία χρησιμοποιεί όπως ταιριάζει στην προσωπικότητά του. Τη γιρλάντα αυτή την είχαν ονομάσει αρχικά τεσμπίχι από την τουρκική ντεσμπίχ. Ντεσμπίχ έλεγαν οι Τούρκοι την κεχριμπαρένια γιρλάντα τους, την οποία από εργαλείο προσευχής την είχαν μετατρέψει σε σκήπτρο εξουσίας. Σαν τέτοια την πήραν στα χέρια τους οι συνεργάτες των Τούρκων για να δηλώσουν ότι αυτοί δεν ήταν ραγιάδες, αλλά εξουσία. Με το τεσμπίχι δεν μετρούσαν προσευχές, αλλά το έπαιζαν στο χέρι τους επιδεικτικά, όπως νόμιζε ο καθένας.

Με το ξέσπασμα της επανάστασης του ’21, όσοι κρατούσαν τεσμπίχι αναγκάστηκαν να το μετονομάσουν σε κομπολόι αφού το τεσμπίχι παρέπεμπε στο τουρκικό σκήπτρο εξουσίας.

Σήμερα που γνωρίζουμε ότι η κοσμική γιρλάντα δεν είναι κομπολόι, ούτε τεσμπίχι αλλά ένα λαϊκό δημιούργημα που για τον καθέναν ανάλογα με την προσωπικότητά του, παίρνει συγκεκριμένη μορφή, ρόλους, φιλοσοφία και υλικά, σήμερα, ήρθε ο καιρός να δώσουμε ένα όνομα στη γιρλάντα που να εκφράζει την υπόστασή της. Το όνομα χαντρολόι της ταιριάζει. Επειδή η γιρλάντα αποτελείται από όμοιες χαντρούλες τοποθετημένες στη σειρά.

Η εταιρία ΕΥΧΑΝΤΡΟ τα χαντρολόγια της τα ονόμασε εύχαντρα επειδή δίνει ευχαρίστηση η κάθε χάντρα.

Την άποψη που λέει : « Ο ορισμός της λέξης κομπολόι είναι σύνθετος. Κόμπο-λοι στην αρχαία ελληνική ιστορία θεωρητικά, ο κόμπος είναι ο κρότος, ο θόρυβος δύο αντικειμένων που συγκρούονται μεταξύ τους. Η κατάληξη όι σημαίνει σειρά σε μήκος, ομοίων πραγμάτων. Κομπολόι λοιπόν είναι ο θόρυβος που κάνουν οι χάντρες περασμένες στη σειρά με σκοινί.» χαρακτηρίστε την εσείς. Αφού βέβαια σκεφτείτε ότι στην αρχαιότητα δεν υπήρχαν κομπολόγια. Όταν εμφανίστηκαν τα κομπολόγια δεν είχαν χάντρες. Αλλά και όταν απέκτησαν, ο θρησκευόμενος δεν τις χτυπούσε, τις ακουμπούσε προσευχόμενος. Τους ήχους από τις χάντρες τους εφηύραν οι Τούρκοι αξιωματούχοι και δήλωναν μ’ αυτούς την ανωτερότητά τους. Το «βροντοχτύπημα» των χαντρών το εφηύραν οι κουτσαβάκηδες για να δηλώνουν την παρουσία τους και το βάρος της μαγκιάς τους. Η παραπάνω άποψη επίσης δεν ερμηνεύει την ύπαρξη του λάμδα που μεσολαβεί των λέξεων κόμπο και οϊ.
Η άποψη που λέει : « …οι σκλαβωμένοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν τα προσευχητάρια τους (κομπολόγια) με έναν διαφορετικό τρόπο. Υπάρχουν δύο εκδοχές, η πρώτη είναι η χρήση τους με περιγελαστικό τρόπο ώστε να ειρωνευτούν τις θρησκευτικές συνήθειες του δυνάστη και η δεύτερη θέλει τους Τούρκους να πετούν το κομπολόι, όταν έσπαζε μία χάντρα από κεχριμπάρι αφού δεν ήταν πλέον χρηστικό το προσευχητάρι τους, να το παίρνουν οι Έλληνες και να το χρησιμοποιούν με τρόπο παρόμοιο με το σημερινό…» , υποστηρίζει τελικά ότι οι Έλληνες πήρανε τα σκουπίδια του κατακτητή και τα κάνανε τρόπο ζωής, φετίχ, φίλο, σύντροφο, τραγούδι, έργα τέχνης, βιβλία!

Τελικά η γιρλάντα χειρός (χαντρολόι) έχει την ίδια μοίρα με τα άλλα λαϊκά δημιουργήματα όπως τον Καραγκιόζη, το μπουζούκι και το ρεμπέτικο, όπου ο καθένας λέει ό,τι απορρέει από την ιδεολογία του και γενικά από την προσωπικότητά του και όχι από την πραγματικότητα.

✚ Εύχαντρο και γυναίκα

Για τη σύγχρονη γυναίκα, η οποία κάθε μέρα κυριεύει τα μετερίζια των ανδρών, το εύχαντρο είναι απαραίτητο αφού και αυτή ανταγωνίζεται, αγχώνεται κ.λ.π. Το ότι δεν το κρατούν ακόμη πολλές, είναι αποτέλεσμα του ότι υπάρχει άγνοια γύρω από το εύχαντρο καθώς και το μπλοκάρισμα από τις προκαταλήψεις, που λένε ότι «το κομπολόι είναι αντρική υπόθεση». Είμαι βέβαιος ότι η γυναίκα, όπως απελευθερώθηκε σε πάρα πολλούς τομείς, το ίδιο θα κάνει και με το εύχαντρο. Άλλωστε η εταιρία ΕΥΧΑΝΤΡΟΝ διαθέτει  εύχαντρα, που μπορούν να φορεθούν και σαν κολιέ.

Λαογραφία (3)

✚ Ο υπόκοσμος και το βροντοχτύπημα των χαντρών

Το στριφογύρισμα των γιρλαντών και το βροντοχτύπημα των χαντρών, ήταν έμπνευση των κουτσαβάκηδων και των άλλων τύπων του υποκόσμου οι οποίοι με το τάκα τάκα προσπαθούσαν να προκαλέσουν την προσοχή των άλλων. Αυτοί οι τύποι μπορούσαν να βροντοχτυπούν τις χάντρες, επειδή αυτές ήταν από ευτελή υλικά που δεν σπάζουν και δεν περιέχουν θετική ενέργεια! Οι  πολιτισμένοι άνθρωποι πάντα χάιδευαν απαλά τις χάντρες και τη μεταξένια  φούντα χωρίς να ενοχλούν τους άλλους. Καλό είναι για όσους έχουν συνηθίσει να βροντοχτυπούν τις χάντρες και δεν γνωρίζουν περί ενεργειών και ότι τα χάδια στις γιρλάντες χειρός χαλαρώνουν, να ασκηθούν προκειμένου να αλλάξουν συνήθεια. Αφενός για να χαλαρώνουν, αφετέρου για να μη γίνονται αντιπαθητικοί και τους θεωρούν «απολίτιστους», «βάρβαρους», «κάφρους», (αυτούς τους χαρακτηρισμούς ξεστομίζουν αγανακτισμένοι ακροατές του τάκα τάκα) και τέλος για να μην καταστρέφουν τις γιρλάντες τους.

✚ Τούρκοι, Άραβες και Κεχριμπάρι

Διαδεδομένη είναι η άποψη ότι στην Τουρκία και στις Αραβικές χώρες υπάρχουν «κομπολόγια» από αυθεντικό κεχριμπάρι. Αυτό είναι μύθος! Διότι αυτές οι χώρες δεν έχουν δικό τους κεχριμπάρι. Το αγοράζουν από όπου και εμείς. Υπόψη ότι σ’ αυτές τις χώρες δεν υπάρχει σοβαρός κρατικός έλεγχος. Η απάτη στο εμπόριο δεν θεωρείται ανήθικη. Εκεί εφαρμόζεται το «βλέπε στραβέ κι αγόραζε και εγώ σου παζαρεύω».

Επίσης στις χώρες αυτές, οι απομιμήσεις κεχριμπαριού και απομιμήσεις αντικών βρίθουν. Γι’ αυτό προσοχή, αφού πολλοί είναι αυτοί που «πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι», αγοράζοντας χημικές ενώσεις για κεχριμπάρι.

✚ Μη βροντοχτυπάς τις χάντρες

Σλόγκαν σε διαφήμιση για τα κομπολόγια έλεγε: «Τα συναισθήματά σας έχουν ήχο». Δηλαδή αυτό το σλόγκαν προτρέπει τους χρήστες να βροντοχτυπούν τις χάντρες και έτσι να σπάνε τα νεύρα του κόσμου. Ασφαλώς εκείνοι που προώθησαν αυτό το σλόγκαν, δεν γνωρίζουν ότι το χρησιμότερο δώρο που κάνουν τα κομπολόγια στον άνθρωπο είναι η θετική ενέργεια που διοχετεύεται από το χάδι στις χάντρες και όχι ο ήχος από την πρόσκρουση των χαντρών.

Λίθοι και κρύσταλλα (1)

✚ Καθαρισμός των κρυστάλλων

To καθάρισμα των κρυστάλλων από τη φόρτιση της αρνητικής ενέργειας γίνεται:

  1. με την τοποθέτησή τους σε τρεχούμενο νερό για τουλάχιστον δύο ώρες,
  2. τους τοποθετούμε για μια εβδομάδα στο χώμα ή στο χοντρό αλάτι,
  3. τους εκθέτουμε στον ήλιο για τέσσερεις ώρες τουλάχιστον. Το καθάρισμα πρέπει να γίνεται όποτε ο κάτοχος νιώσει αυτή την ανάγκη.

Υλικά (9)

✚ Υλικά που αντέχουν στο βροντοχτύπημα

Τα φυσικά υλικά εκτός του ξύλου, κόκαλου και  κέρατου, δεν αντέχουν στο βροντοχτύπημα των χαντρών, φθείρονται γρήγορα ή σπάζουν. Βέβαια αντέχουν στο ρίξιμο της μιας χάντρας πάνω στην άλλη. Άλλωστε μέσα από το χάδι στις χάντρες διοχετεύεται στον οργανισμό μας η θετική ενέργεια και όχι από το βροντοχτύπημα των χαντρών.

✚ Τεστ αναγνώρησης κεχριμπαριού

Η αναγνώριση του γνήσιου κεχριμπαριού με βεβαιότητα 100%, γίνεται μόνο με το τεστ του άνθρακα 14, που μας δείχνει την ηλικία του απολιθώματος. Σε όλα τα άλλα τεστ αρκετές απομιμήσεις αντέχουν. Γι’ αυτό όποιος υποστηρίζει ότι με τις αισθήσεις του ή με τα παλιά τεστ μπορεί να εντοπίζει το πραγματικό κεχριμπάρι είναι ημιμαθής! Δηλαδή χειρότερος και από τον αδαή!

✚ Φατουράν, μαστίχες, σουντούρους και άλλα

Το θέμα των απομιμήσεων, εμείς της εταιρίας ΕΥΧΑΝΤΡΟΝ, το έχουμε ψάξει σε πολλές χώρες αρκετά χρόνια. Το συμπέρασμα που βγάλαμε γι’ αυτές τις γιρλάντες, είναι ότι πρόκειται για χημικές συνθέσεις με βάση το βακελίτη. Υλικό φθηνό και όταν το επεξεργαζόμαστε ανθυγιεινό. Δεν περιέχουν σκόνη κεχριμπαριού, μαστίχας, λιβανιού και κολοφώνιο, όπως ισχυρίζονται αρκετοί έμπορες. Βέβαια ο κάθε έμπορος μπορεί και λέει ό,τι  θέλει χωρίς να φοβάται κυρώσεις, αφού οι χημικές αναλύσεις κοστίζουν πολύ ακριβά και κανένας πελάτης δεν τις κάνει. Αυτές οι συνθέσεις εισήχθησαν στην Ελλάδα πριν 100 χρόνια περίπου σαν πραγματικά κεχριμπάρια. Ντύθηκαν με καλοστημένους μύθους από ευφάνταστους Εβραίους, Άραβες και Έλληνες εμπόρους. Οι μύθοι κρατούν γερά μέχρι και σήμερα, με αποτέλεσμα αυτές οι απομιμήσεις του κεχριμπαριού να θεωρούνται εξαιρετικά υλικά και οι τιμές τους να είναι στα ύψη.

Πιστεύω ότι, όταν οι φίλοι των κοσμικών κομπολογιών ανακαλύψουν την θετική ενέργεια των χαντρών από κεχριμπάρι και ημιπολύτιμους λίθους που χαλαρώνουν, ηρεμούν, θεραπεύουν και αφυπνίζουν τη δημιουργική φαντασία, τότε, θα χρεοκοπήσει και η αξία αυτών των απομιμήσεων που εντυπωσιάζουν με το χρώμα
και τον ήχο.

✚ Ο μύθος για το φατουράν

Είναι μύθος ότι, ένα και μοναδικό εργαστήριο, αυτό του FATURAN, έφτιαξε όλες τις απομιμήσεις του κεχριμπαριού και ότι αυτές αποτελούνται από την ίδια σύνθεση. Η αλήθεια είναι ότι πολλά εργαστήρια έφτιαχναν απομιμήσεις. Και οι χημικές συνθέσεις αυτών είναι πολλές και διαφορετικές. Επομένως δεν μπορούμε να βγάλουμε άκρη τι είναι τι και ποιος το έφτιαξε, εάν δεν γίνουν αναλύσεις στην κάθε γιρλάντα! Ένας Αιγύπτιος γέροντας 82 ετών, από οικογένεια που εκατοντάδες χρόνια φτιάχνουν κομπολόγια, όταν έμαθε ότι έχω γράψει βιβλίο για τα κομπολόγια και ότι εγώ δημιουργώ τους θυρεούς, τα καπέλα για τις φούντες και τις διακοσμήσεις στις χάντρες, μου είπε: «Εγώ σε λίγο θα πεθάνω, γι’ αυτό θέλω να σου πω ότι ο Faturan  δεν υπήρξε ποτέ. Είναι μύθος των εμπόρων για να δίνουν αξία στις απομιμήσεις.»

✚ Εγκλείσματα στο κεχριμπάρι

Η ύπαρξη εντόμων εντός του κεχριμπαριού το καθιστά σπάνιο. Όμως είναι αδύνατο με τις αισθήσεις μας να εντοπίσουμε αν το έντομο είναι εγκλωβισμένο πριν εκατομμύρια χρόνια ή το τοποθέτησαν προσφάτως. Το Βρετανικό Μουσείο εξέθετε επί 100 χρόνια «κεχριμπάρι» με εγκλωβισμένο έντομο. Προσφάτως αποδείχθηκε ότι επρόκειτο για απάτη. Η εναπόθεση εντόμου σε κεχριμπάρι είναι πολύ εύκολη υπόθεση.

✚ Άλλο copal, άλλο κεχριμπάρι

Στην αγορά πωλούνται για κεχριμπάρια απολιθωμένοι χυμοί μη κωνοφόρων δέντρων. Αυτοί έχουν γοητευτικά χρώματα. Αυτά τα απολιθώματα δεν ξεπερνούν σε ηλικία τα 1.000 χρόνια. Προέρχονται από αραβικές χώρες και ασφαλώς δεν έχουν καμία σχέση με το κεχριμπάρι, το οποίο είναι απολιθωμένο ρετσίνι κωνοφόρων δέντρων, που η ηλικία του απολιθώματος ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια χρόνια και περιέχει το sussinic acid.

✚ Γιατί εισαγόμενα εξαρτήματα;

Η αγορά διαθέτει γιρλάντες χειρός με ασημένιες φούντες. Πολλές από αυτές είναι τούρκικες. Στην Τουρκία δεν υπάρχει κρατικός έλεγχος. Έτσι το ασήμι σπάνια είναι 925ο. Επίσης αυτές οι φούντες είναι χυτά αντίγραφα από πρωτότυπες. Η αντίληψη ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει αξιόλογα από άποψη τέχνης, «κομπολόγια», είναι πέρα για πέρα εσφαλμένη, αφού όταν γνωρίσετε την συλλογή μας, θα εκπλαγείτε και θα συμφωνήσετε μαζί μας.

✚ Προσοχή καιροσκόποι

Συμφέρον σας είναι να είστε καχύποπτοι. Διότι στο χώρο κατασκευής και πώλησης γιρλαντών χειρός, έχει παρεισφρήσει «κάθε καρυδιάς καρύδι». Γι’ αυτό, επαργυρωμένα ευτελή κράματα μετάλλων πωλούνται για ασήμι. Κουκούτσια από φρούτα για μοσχοκάρυδα. Αρωματισμένα ξύλα ή πλαστικά για εξωτικά απολιθώματα. Σύγχρονο ρετσίνι για παλιό κεχριμπάρι kahraman. Αυτή η απομίμηση εύκολα γίνεται, και είναι αδύνατον να την εντοπίσει οποιοσδήποτε με τις αισθήσεις του και τα γνωστά τεστ, όπως: της μυρωδιάς, του ηλεκτρισμού, του ειδικού βάρους, του χρώματος και της φόρμας. Αν πάρετε ρευστό ρετσίνι από πεύκο και το βάλετε σε κλίβανο, αυτό θα στερεοποιηθεί. Μετά θα το διαμορφώσετε σε επιθυμητές φόρμες χαντρών, τις οποίες θα τρυπήσετε. Στη συνέχεια θα του κάνετε αμμοβολή και μετά πάλι στον κλίβανο. Το αποτέλεσμα θα είναι μια απομίμηση kahraman που μόνο το τεστ του άνθρακα 14 μπορεί να εντοπίσει.

✚ Εντοπισμός του βακελίτη

Η απομίμηση των χαντρών Faturan, μαστίχας και σούντουρους είναι εύκολη υπόθεση, αφού έχουν βάση τον βακελίτη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ο καθένας να τα κατασκευάσει σήμερα και να τα πουλάει σαν παλιά, ενώ δεν είναι.

Χάντρες (1)

✚ Γιρλάντες διαλογισμού

Όσοι θέλετε να χρησιμοποιείτε τις γιρλάντες για διαλογισμό και αφύπνιση της δημιουργικής φαντασίας, πρέπει να διαλέγετε γιρλάντες χωρίς αιχμές, ανάγλυφα στολίδια, ανομοιόμορφες και ετερογενείς χάντρες. Ούτε μεταλλικές φούντες. Γενικά τα υλικά της γιρλάντας για διαλογισμό πρέπει να είναι τρυφερά στην αφή. Ποτέ αλυσίδες, μόνο σκοινάκι. Ακόμη να είναι με καμπύλες και   βελούδινη υφή, δηλαδή… τρυφερά ερωτικά.

Χρήση (13)

✚ Επωφελής χρήση των κομπολογιών

Ας προσπαθήσουμε τις γιρλάντες να τις χρησιμοποιούμε για χαλάρωση και αφύπνιση της δημιουργικής μας φαντασίας χαϊδεύοντας τις χάντρες και τη φούντα. Αν δεν έχουμε την υπομονή να το κάνουμε αυτό, ας κρατάμε όλες τις χάντρες μέσα στη χούφτα μας και τη μία να τη ρωγομετράμε (απαλό επαναλαμβανόμενο χάδι) με τον αντίχειρα και τον δείκτη. Κρατώντας έτσι τις χάντρες, σε λίγο ζεσταίνονται και χαρίζουν τη θεραπευτική τους ενέργεια.

✚ Προσοχή ανθυγιεινά

Μην αγοράζουμε γιρλάντες (κομπολόγια)  που η μυρωδιά τους προκύπτει από το βάφτισμά τους σε χημικά αρώματα, διότι αυτά είναι ανθυγιεινά. Καλό είναι να αποφεύγουμε γιρλάντες από κράματα μετάλλων. Ιδίως από μόλυβδο. Εδώ υπάρχει κίνδυνος μολυβδίασης. Να επιλέγουμε τα ευγενή μέταλλα όπως ασήμι, χρυσό, πλατίνα.

✚ Η φούντα του κομπολογιού

Η άποψη που λέει ότι οι γιρλάντες (κομπολόγια) με φούντα είναι γεροντίστικες ή μάγκικες, εκπορεύεται από κατασκευαστές που δεν ξέρουν ή δεν έχουν την υποδομή να φτιάχνουν φούντες. Υπόψη ότι τη φούντα την πρωτοαφαίρεσαν οι ψευτόμαγκες, τα κουτσαβάκια, ο υπόκοσμος και οι φτωχοί. Οι πρώτοι, γιατί η φούντα δεν βολεύει στο στριφογύρισμα της γιρλάντας και οι τελευταίοι, γιατί δεν είχαν χρήματα να πληρώσουν το φυσικό μετάξι και το καπέλο της φούντας.

Δεν είναι μόνο διακοσμητικός ο ρόλος της φούντας. Πρωτίστως είναι ωφέλιμος, αφού το επαναλαμβανόμενο χάδι χαλαρώνει το νευρικό μας σύστημα. Όσοι την αποφεύγουν είναι επειδή συνηθίζουν να στριφογυρνούν τη γιρλάντα τους και να βροντοχτυπούν τις χάντρες. Αυτοί δεν γνωρίζουν ότι το χάδι τους προσφέρει χαλάρωση.

Πολλοί κατασκευαστές την αποφεύγουν επειδή δεν ξέρουν όλους τους ρόλους που μπορεί να παίξει μια γιρλάντα χειρός και επειδή δε διαθέτουν τη γνώση και την υποδομή για την κατασκευή της.

✚ Καμώματα της άγνοιας

Μεταλλικές φούντες στα κεχριμπαρένια κομπολόγια τοποθετούν αυτοί που δεν γνωρίζουν ότι το κεχριμπάρι έχει σκληρότητα 2,2 έως 2,5. Επομένως η επαφή του με μέταλλα τα φθείρει. Είναι λοιπόν απαραίτητο να βάζουμε μεταξένια φούντα στο κεχριμπάρι.

✚ Η γιρλάντα (κομπολόι) που κρατάς, είναι προδότης

Το απόφθεγμα «δείξε μου το κομπολόι σου να σου πω ποιος είσαι» έχει λογική βάση, αφού άλλο είναι να κρατάμε ένα κεχριμπαρένιο εύχαντρο με μεταξένια φούντα και ευγενή μέταλλα και άλλο μια πλαστική γιρλάντα με σίδερα. Επίσης άλλο είναι να χαϊδεύεις το εύχαντρό σου και άλλο να στριφογυρνάς την κάθε λογής  γιρλάντα και να βροντοχτυπάς τις χάντρες της.

✚ Κατάλοιπα φτώχειας

Υπάρχουν κάποιοι, που ξεχωρίζουν τις γιρλάντες τους σε «καθημερινές» και σε «καλές». Τις καθημερινές, που είναι συνήθως από ευτελή υλικά τις κρατούν κάθε μέρα, ενώ τις καλές που προσφέρουν θετική ενέργεια, τις φυλάνε στα συρτάρια «για να μην τις χάσουν». Αυτή η στάση μοιάζει με του ασθενή που δεν παίρνει το φάρμακό του για να μην του τελειώσει! Σίγουρα αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν ανακαλύψει τη θετική ενέργεια των χαντρών, που προσφέρουν χαλάρωση του νευρικού συστήματος, την αφύπνιση της δημιουργικής φαντασίας και τις λοιπές ωφέλειες! Γνωρίζουν μόνο την απόλαυση που προκύπτει από το στριφογύρισμα, τον ήχο και το χρώμα των χαντρών. Διαπιστωμένο είναι ότι όταν αφήνουμε από το χέρι μας τη γιρλάντα, της οποίας οι χάντρες διαθέτουν θετική ενέργεια, τότε έχουμε έντονη την αίσθηση ότι κάτι μας λείπει. Επομένως, η  «καλή» μας γιρλάντα δεν ξεχνιέται και δεν την χάνουμε.

✚ Δεν το δίνεις σε άλλα χέρια

Τις γιρλάντες μας δεν τις δίνουμε σε άλλα χέρια, διότι φορτίζονται από ξένες ενέργειες. Ακόμη, υπάρχει ο κίνδυνος να μας τις καταστρέψουν αυτοί που θα τις πάρουν, επειδή συνήθως δεν γνωρίζουν άλλο τρόπο χρήσης τους, πέρα από το στριφογύρισμα και το βροντοχτύπημα. Σ’ αυτούς που επιμένουν να σας πάρουν «για λίγο» τη γιρλάντα σας, μην την δίνετε, να λέτε ότι είστε μέλη της Λέσχης Φίλων Κομπολογιού το ΕΥΧΑΝΤΡΟΝ, και ότι δεσμευτήκατε με υπόσχεση στη  Λέσχη ότι δεν θα δίνετε σε άλλα χέρια το εύχαντρό σας.

✚ Μπέρδεψε τις θρησκευτικές με τις κοσμικές γιρλάντες

Η συγγραφέας του βιβλίου «ΤΑ ΚΟΜΠΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΛΑΩΝ» δεν κάνει καμιά διάκριση μεταξύ της γιρλάντας των θρησκευόμενων που την χρησιμοποιούν σαν εργαλείο προσευχής και της άλλης, που χρησιμοποιείται από τους κοσμικούς για να «παίζουν».

Μέσα στη θρησκοληψία της η κυρία, βλέπει σαν εργαλείο προσευχής, το γυναικείο κόσμημα (γιρλάντα λαιμού), που υπάρχει στην αρχαία τοιχογραφία της Σαντορίνης. Αν η συγγραφέας ήταν αρχαιολόγος, θα καταλάβαινε ότι το χτένισμα, το ντύσιμο, τα κοσμήματα, οι προκλητικές θηλυκές γραμμές του γυναικείου κορμιού της τοιχογραφίας, μόνο γυναίκας θρησκευόμενης δεν είναι! Εμείς λέμε στην κυρία συγγραφέα ότι εάν υπήρχε κομπολόι στην αρχαιότητα, τότε αυτό θα ήταν αποτυπωμένο στα αρχαία αγγεία και σε άλλες παραστάσεις. Όμως δεν το συναντάμε πουθενά.

Η κυρία έχει ξεχάσει ότι οι Έλληνες εκείνου του καιρού δεν έχουν καμία σχέση με εμάς τους ελληνοχριστιανούς που περάσαμε δύο χιλιάδες και πλέον χρόνια σκλαβιάς που μας μετάλλαξαν. Άραγε η κυρία δεν γνωρίζει ότι οι αρχαίοι απέναντι στους θεούς τους δεν ένιωθαν δούλοι και μηδενικά, αλλά κάποιες φορές συνεβρίσκονταν και ερωτικά; Δεν γνωρίζει ότι στις θρησκευτικές λατρείες κυριαρχούσαν οι φαλλοί, τα τραγούδια, τα λουλούδια, το φαγοπότι, η μέθη και τα επακόλουθα που ζητούσαν ο Βάκχος και οι μαινάδες και όχι αυτά που ζητούν οι σύγχρονες θρησκείες.

Που κολλάει λοιπόν ο άνθρωπος δούλος του θεού, που διαρκώς προσεύχεται με το κομπολόι του; Επιπλέον η συγγραφέας προτείνει να κοπανάμε τις χάντρες μεταξύ τους για να φεύγει λέει, ο στατικός ηλεκτρισμός! Δηλαδή προτρέπει τον καθένα από εμάς να σπάει με το τάκα-τάκα τα νεύρα των γύρω του, να σπάζει τη γιρλάντα του και να διατηρείται σε ένταση.

Σίγουρο είναι ότι αν ακολουθήσουμε την προτροπή της συγγραφέως, όλοι θα αποτρελαθούμε. Η συγγραφέας φαίνεται ότι δεν γνωρίζει πως αν χτυπήσουμε μεταξύ τους τις χάντρες από κεχριμπάρι, αυτές σπάζουν. Το ίδιο παθαίνουν και οι ημιπολύτιμοι λίθοι. Από την πρόταση της κυρίας φαίνεται ότι γνωρίζει μόνο τις γιρλάντες από πλαστικά και όχι τις κεχριμπαρένιες, που με το χτύπημα σπάζουν.

✚ Γιατί 33 χάντρες;

Κάποιοι λένε ότι οι 33 χάντρες του «κομπολογιού» συμβολίζουν τα 33 χρόνια του Χριστού. Αυτό όμως δεν είναι αλήθεια, διότι το χριστιανικό κομπολόι ήταν πάντα με περισσότερους από 54 κόμπους. Αλήθεια είναι, ότι το τούρκικο προσευχητάρι (ντογιουμλού ντεσμπίχ) ήταν πάντα με 33 χάντρες. Ο προσευχόμενος το γύριζε τρεις φορές στο χέρι του και έτσι έκανε 99 προσευχές. Τόσες είναι οι ιδιότητες-χάρες του Αλλάχ.

✚ Ελληνικές και εισαγώμενες δημιουργίες

Οι ασημένιες φούντες με την τεχνοτροπία του συρματερού (φινιγκράν) που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά σήμερα, προέρχονται από την Τουρκία. Δυστυχώς δεν είναι οι πρωτότυπες χειροποίητες, αλλά είναι χυτά αντίγραφα των πρωτότυπων. Στη χώρα μας αυτές τις φούντες συνήθως τις πουλάνε για ελληνικές. Το ασήμι τους δεν είναι  925ο αλλά χαμηλότερων.

✚ Μη βροντοχτυπάς τις χάντρες

Σλόγκαν σε διαφήμιση για τα κομπολόγια έλεγε: «Τα συναισθήματά σας έχουν ήχο». Δηλαδή αυτό το σλόγκαν προτρέπει τους χρήστες να βροντοχτυπούν τις χάντρες και έτσι να σπάνε τα νεύρα του κόσμου. Ασφαλώς εκείνοι που προώθησαν αυτό το σλόγκαν, δεν γνωρίζουν ότι το χρησιμότερο δώρο που κάνουν τα κομπολόγια στον άνθρωπο είναι η θετική ενέργεια που διοχετεύεται από το χάδι στις χάντρες και όχι ο ήχος από την πρόσκρουση των χαντρών.

✚ Υλικά που αντέχουν στο βροντοχτύπημα

Τα φυσικά υλικά εκτός του ξύλου, κόκαλου και  κέρατου, δεν αντέχουν στο βροντοχτύπημα των χαντρών, φθείρονται γρήγορα ή σπάζουν. Βέβαια αντέχουν στο ρίξιμο της μιας χάντρας πάνω στην άλλη. Άλλωστε μέσα από το χάδι στις χάντρες διοχετεύεται στον οργανισμό μας η θετική ενέργεια και όχι από το βροντοχτύπημα των χαντρών.

✚ Σαμποτάζ στην ελληνική δημιουργία

Γνωστή Ελληνίδα συλλέκτρια κομπολογιών αφηγείται τις ιστορίες, που τις «σερβίρισαν» Άραβες έμπορες για τα αποκτήματά της. Αυτές οι αφηγήσεις, που συνήθως δεν συνοδεύονται με πειστικές αποδείξεις, ουσιαστικά σαμποτάρουν τις ελληνικές δημιουργίες και προτρέπουν τους καταναλωτές να απαξιώνουν κι αυτοί το αξιόλογο ελληνικό έργο, το οποίο δεν γνωρίζουν.

Πρόσφατα άρθρα από το Blog

Ενδιαφέρουσες πληροφορίες:

Μείνετε σε επαφή

facebook Efhantron youtube efhantron
Copyright © 2011-6 Εύχαντρον | Σόλωνος 97, Τ.Κ. 106 78 Αθήνα | Τηλ: (+30) 210 3840995 - Fax: (+30) 210 3806331
Site by Anastasia Melekou
Visa PayPal AMEX